12. 5. 2023 | Kateřina Kubatková

Nejvíc dovedností se děti naučí, pokud se na tréninky těší, říká trenér nejmenších kališníků Milan Bořík

Ačkoliv mládežnické kategorie odstartovaly suchou část přípravy na příští sezonu, trenér nejmenších kališníků Milan Bořík se ještě ohlédl za uplynulým ročníkem. "Celkově hodnotím uplynulou sezonu velice kladně, hráči v rámci svých specifických dovedností udělali velké pokroky," chválil své svěřence kouč, jenž zároveň působil i v roli asistenta hlavního trenéra u deváté třídy. "Určitě jsme chtěli být v bojích o extraligu, ale to se nám bohužel nepovedlo," zhodnotil Bořík sezonu deváťáků.

Ačkoliv jste s nejmladšími kategoriemi litoměřického hokeje začali letní přípravu na následující sezonu, jak byste zhodnotil předešlý ročník?

Celkově hodnotím uplynulou sezonu velice kladně, hráči v rámci svých specifických dovedností udělali velké pokroky. V přípravce se nám povedly dvě náborové akce, kdy většina dětí u hokeje zůstala. Na tréninky nám poslední tři měsíce chodilo okolo třiceti dětí, což bylo velice příjemné. S druháky nás často brzdila velká marodka, ale i přesto jsme toho zvládli hodně udělat. Třetí se čtvrtou třídou trénovaly společně, a i zde jsme u hráčů viděli velký posun. Snažili jsme se zlepšit hlavně techniku bruslení a vedení kotouče, které je u této kategorie zásadní.

Jaké úspěchy ze sezony 2022/23 byste rád vyzdvihl?

Rád bych zmínil celé poslední dva měsíce, ve kterých měli hráči několik turnajů a zápasů a všechny zvládli velice dobře. Pokud bych měl přece jen vybrat jeden úspěch, tak by to byl turnaj druhé třídy v České Lípě. Ale celkově pro mě poslední sezona byla velmi úspěšná.

Dáváte si před sezonou nějaké cíle?

Mým cílem je zábava dětí v rámci učení nových dovedností. Pokud se budou hráči vracet na zimní stadion natěšení na trénink, tak v tento moment je naučíte nejvíce věcí i v takto mladém věku. A to je můj cíl. V rámci deváté třídy jsme chtěli určitě být v bojích o extraligu, což se nám bohužel nepovedlo, ale takový je sport.

Trénujete kategorie od přípravky po čtvrťáky. Jak se liší tréninky jednotlivých tříd?

Tréninky se liší určitě v rychlosti hráčů. Jinak se tréninkové jednotky lišily pouze typem cvičení, nikoliv skladbou. U hráčů druhé třídy jsme se zaměřovali hlavně na techniku bruslení. U čtvrťáků jsme tuto činnost spojovali s vedením kotouče.

Zatímco mladší kategorie se účastní spíše turnajů, od páté třídy mají hokejisté pravidelné zápasové vytížení. Jak na tuto změnu čtvrťáky připravujete? Je tento přechod a změna pro děti těžká?

Nepřipravujeme je nějak specificky. Měli jsme pár přípravných utkání. Spíše jen proto, aby si to hráči zkusili. Každá změna je těžká, avšak pro naši budoucí pátou třídu to nebude žádný oříšek.

Zúčastnili jste se i turnajů, kde týmy soupeřily ve více disciplínách než jen v hokeji. Jak hodnotíte tyto akce? V čem je kombinace sportů přínosná?

Tato akce by byla přínosná, pokud bychom mohli v daných kategoriích každý sport trénovat zvlášť a učit se jeho dovednosti stejně, jako se je učíme na ledě. V tenhle moment je tato akce k ničemu, jelikož v tělesné výchově se tyto věci nedělají a v sezoně na to není čas ani prostor. Vždy když na takový turnaj jedeme, tak se na určitý sport připravujeme, ale bohužel každý sport pro hráče není tak atraktivní. Proto se v letní přípravě zaměříme i na všestrannost.

Působil jste i jako asistent trenéra u deváté třídy, jak byste zhodnotil sezonu deváťáků? Co se jim dařilo, na čem je naopak potřeba zapracovat?

Sezonu bych vyhodnotil velice pozitivně, byla pouze škoda, že jsme se neprobojovali dále. Mrzelo nás to, jelikož jsme kvalitu měli. I přesto bych chtěl hráčům poděkovat za odvedené výkony a popřát hodně štěstí v dalších kategoriích. Hodně jsme pracovali na specifických dovednostech, které se nám dařilo zapojovat do zápasového tempa, avšak co nás brzdilo, byla občasná nekoncentrovanost v částech zápasů.

Jaké jsou největší rozdíly v práci s deváťáky oproti těm nejmladším kategoriím?

V deváté třídě se bavíme o výkonnostní kategorii, ve smyslu postupu do extraligy a vybírání hráčů na první reprezentační starty. Kdežto u mladších kategorií, které trénuji, je důležitý hlavně prožitek ze hry, ať pozitivní či negativní.

V čem vidíte výhodu postu hlavního trenéra pro několik kategorií současně? Vy máte na starost kategorie od přípravky po čtvrťáky, tak v čem je tato pozice přínosná oproti klasickému systému, kdy má každá kategorie svého trenéra?

Určitě je to velmi dobré, jelikož s hráči mohu posouvat sám o kategorie výše či níže podle jejich úrovně, tak abychom je naučili vše potřebné do budoucích let. Myslím si, že velký přínos to má hlavně pro hráče, jelikož si každou sezonu nemusejí zvykat na jiný přístup trenéra. A v neposlední řadě je to přínos i pro mě, při sepisování tréninkových jednotek a následném navazování do dalších kategorií, vím, co hráči umí do příští sezony a na čem je potřeba zapracovat.

Jak momentálně probíhá letní příprava?

Letní příprava pro přípravku a druhou třídu je zaměřena na rozvoj koordinace a rychlosti hráčů, jelikož se nacházíme v období mladšího školního věku. Toto období je velice senzitivní na tyto schopnosti hráčů. U třetí a čtvrté třídy jsme zařadili všestranný pohybový rozvoj hráčů. Máme každý týden atletiku, gymnastiku, plavaní a jednou za 14 dní sportovní hry. Letní příprava by nám měla pomoc se zvládnutím pohybových vzorců jiných sportů, natolik abychom se učili v sezoně rychleji specifickým dovednostem.